M-am
gândit să vă distrag atenția de la captivantul, dar mediocrul nostru
campionat cu traducerea unei părți dintr-un interviu radio, descoperit
de mine mai mult sau mai puțin întâmplător pe youtube. Nivelul meu de
engleză fiind unul mediu, vă avertizez că traducerea e, așa cum spun și
în titlu, aproximativă, iar în anumite pasaje limbajul rezultat e de
lemn. Corecturile, adăugirile și alte explicații sunt binevenite. Mie
mi-a plăcut foarte mult subiectul și sper să fie la fel și pentru voi.
Celor care vreți să ascultați direct de la sursă, aici aveți link-ul: http://www.youtube.com/watch?v=PVO05z6nO1Y .
Prima parte
Reporter (Rep.):
- Bine ați venit la „Sean Gittings is puzzeled by...”. În această
săptămână am vorbit cu Jonathan Wilson, corespondent pe Europa de Est
pentru The Guardian, colaborator al revistei „4-4-2” și editor al „The
Blizzard”, www.blizzard.co.uk. El este deasemeni autorul cărților: „În
spatele cortinei”, „Anatomia Angliei” și „Piramida inversă”. A fost
ultima dintre ele, „Istoria tacticilor în fotbal”, pe care am discutat-o
cu el când ne-am întâlnit prima dată, întrebându-l din start de ce
cartea s-a numit „Piramida inversă”.
Jonathan Wilson (J.W.):
- Piramidă a fost cu adevărat primul sistem tactic care a câștigat un
soi de universalitate și înainte de el au fost 1-2-7 și 1-1-8. Nu e în
întregime cunoscut cu claritate cum jucau primele echipe, pentru că nici
nu exista noțiunea de formație. Dar piramida - 2-3-5, 2 apărători, 3
mijlocași, 5 atacanți - acea formă de piramidă, dă startul în moda
fotbalului englez la începutul anilor 1880. Aceasta a fost cu adevărat
prima formație pe care toată lumea o juca și a devenit un fel de opțiune
generală până în 1925, anul introduceri legii off-side-ului. Au mai
fost variații, dar esențial 2-3-5 era văzută ca formația pe care vrei
s-o joci, era calea cea mai dreaptă de a juca în primii 40-50 de ani ai
vieții fotbalului. De atunci lucrurile s-au schimbat. Vreau să spun că
nu s-a inversat total. Avem formula 5-3-2 care era destul de populară la
un moment dat, acum probabil e 4-3-3, 4-2-3-1, dar cu siguranță ideea
originară cu 5 atacanți, 2 apărători, ideea de a avea atâția înaintași a
fost abandonată. Acum avem mai puțini atacanți și mai mulți apărători.
Rep.:
- În debutul cărții tale amintești anecdote despre cineva spunând că
formația nu contează, jucătorii sunt cei care decid și cred că pentru
cei care nu urmăresc fotbalul atât de mult, poate ideea asta are o
valabilitate relativă și poate genul cărții pe care ai scris-o le
trezește scepticism. Evident, cartea ta e un răspuns cu adevărat
impresionant la această temă. Ce le spui oamenilor care îți spun asta?
Ți se spune asta des?
J.W.:
- Da, oamenii fac asta și e adevărat că având jucători mai buni e mai
plauzibil să câștigi decât dacă ai avea jucători slăbi, dar cred că ar
fi deprimant dacă fotbalul ar fi doar despre cât de bun ești. N-ar
trebui decât să aduni atributele jucătorilor și să spui: OK, atributele
lor ajung la 500 față de cele 480 ale celorlalți, deci e clar că vor
câștiga. Dar fotbalul nu e în realitate despre asta. Așadar, cred că
motivul pentru care tacticile sunt atât de interesante pentru mine e că,
împreună cu încă alți 3, 4 factori, determină bază din spatele
abilității jucătorilor pentru câștigarea meciurilor. Cred că felul în
care trebuie să privești e: o tactică bună nu e o tactică solidă care-ți
câștigă meciul. E vorba despre procentaje. Astfel poți să spui: OK,
echipa A are 80% șanse să câștige acest meci, sunt 10% șanse pentru un
egal și 10% șanse pentru victoria echipei B. Dacă antrenorul echipei B
reușește cumva să îmbunătățească acest procentaj până la 16%, atunci a
făcut o treabă excelentă. Despre asta este vorba: procentaje finale, de
la 55% la 60%, de la 45% la 40%.
Rep.:
- Deasemeni ești clar pe acest subiect; când spui tactic, nu spui doar
formație, ci mai mult stil. Ai putea explică mai mult ce vrei să spui
prin asta?
J.W.:
- Da, sunt două părți. Formațiile sunt jucătorii așezați pe teren:
4-4-2, 4-3-3... și asta e baza. Dar două 4-4-2 pot fi foarte diferite.
Poți juca 4-4-2 cu apărătorul lateral retras, cu o linie dreaptă de
mijlocași, cu mijlocașul ofensiv jucând în adâncime, iar atacanții sunt
înalți ca profil și încerci să-i găsești cu mingi lungi sau poți să joci
ca Milanul lui Arigo Sacchi, unde cei patru apărători au o linie foarte
sus încercând să-și prindă adversarul în offside, nu există spații
între cei din spate și cei 4-2 din față. Sacchi spunea că 25 de metri ar
fi ideal, totul fiind bazat pe pase scurte. Sunt două elemente: cum
aliniezi jucătorii pe teren și ce le ceri să facă în acest sistem.
Rep.:
- Și încă un lucru care apare în cartea ta. E o atenție acordată
distincției între fotbalul estetic și fotbalul îndreptat spre rezultate.
Mă întreb dacă ai putea să dai niște exemple și să vorbești de
conflictul dintre ele.
J.W.:
- Dacă privești fotbalul pentru rezultat... Argentina e un exemplu
excelent pentru asta pentru că pare c-a avut întotdeauna o abilitate și
dorință de a teoretiza despre orice în fotbal. Dacă te uiți la fotbalul
argentinian când a început să-și dezvolte propriul stil... În Argentina,
fotbalul a fost adus de britanici, așa cum a fost introdus în
majoritatea țărilor, și unde multe echipe erau compuse din expați în
care intrau și localnici, care s-au stabilit începând cu prima decadă a
secolului 20. Dar stilul argentinian a apărut în anii '20 când au avut
mult succes la Jocurile Olimpice. Apoi în anii '40 avem începutul
perioadei cunoscute sub numele de „La nuestra”, însemnând - a noastră -
stilul nostru, în mod precizat opus celui al „the gringos”(străinii). Și
în acest stil totul era despre abilități tehnice, dribling, gambeta
(driblingul în slalom) pentru care Maradona era faimos. Acesta e încă
văzut ca maximul a ceea ce se poate realiză în fotbal în Argentina. Și
deci a existat această perioadă de creștere în fotbalul argentinian din
anii '40, „La nuestra”, pe care o găseai peste tot. Exista acoperire
radio cu sute de mii de ascultători, zeci de mii de oameni mergând să
vadă meciurile. Era o afacere uriașă, fiind un fenomen care capta
atenția întregii societăți. În felul acesta, stilul respectiv de a juca a
devenit o matrice (origine a tot ce a urmat) și într-adevăr au urmat
această cale până în anii '50. Există o perioadă de 18 luni între
1936-1937 în care n-au existat egalități de 0-0 în prima divizie
argentiniană. Totul era pentru atac și goluri. În toată această perioadă
a sfârșitului anilor '40 a dezvoltării Argentinei, n-au întâlnit pe
nimeni din afară. Deci au avut succes în anii '20 și începutul anilor
'30 în fața Europei și a Braziliei când au fost foarte competitivi.
Așadar încă mai credeau că sunt la un nivel mai bun decât al restului
lumii și, în plus, fotbalul arăta foarte frumos. Deci au presupus că și
restul lumii joacă ceva asemănător. Dar restul lumii a trecut la un
nivel superior în mod radical. Au mers la Cupa Mondială din 1958.
Câștigaseră Cupă Americii din '57 și pierduseră câțiva jucători în
Italia, asta fiind o problemă consistentă pentru ei. Unii au plecat în
Italia pentru a juca profesionist, pentru că erau mai mulți bani acolo
și și-au luat cetățenia italiană. Deci da, și asta a fost o problemă
pentru ei, dar deasemeni, din punct de vedere al stilului, au arătat
limpede o scădere la Cupă Mondială din '58. Au pierdut 6-1 cu
Cehoslovacia și aceea a fost o înfrângere de cotitură pentru ei,
făcându-i să înțeleagă că jucând doar spectaculos nu e suficient.
Trebuie să câștigăm! Și această afirmație era mână în mână cu dictatura
militară din Argentina, când pragmatismul domina întreagă viață în
esență; faptul că trebuie să fii dur. Și deci, ceea ce se observă spre
sfârșitul anilor '60 sunt echipe precum Estudiantes, jucând ceea ce
numim anti-fotbal, cu tackling-uri foarte dure. Nu mai era vorba despre
dribling-uri, despre frumusețe, era vorba despre victorie. Și sunt
câteva lucruri cu care Estudiantes a ieșit în față: bătăile. Existau
zvonuri despre jucători cărora le era frică să intre pe teren împotriva
lor, pretinzând că poartă ace la ei pentru a-și înțepa adversarii când
îi marchează. Există întâmplarea cu Carlos Bilardo care a devenit
reprezentantul acestui stil de fotbal și care avea o viață dublă, fiind
ginecolog calificat. Și pentru că era ginecolog, avea acces la
informații despre soțiile jucătorilor pe care, probabil, nu ar fi
trebuit să le aibă. Și există o istorie cu Umberto Frimo?, marele
apărător central al anilor '60. Cred că cineva a spus că singurul său
cartonaș roșu l-a luat pentru că Bilardo a venit spre el și a început
să-i șoptească la ureche despre un chist pe care soția sa a trebuit să-l
îndepărteze dintr-o anumită zonă intimă, fapt care, în mod evident, a
încins spiritele. Așadar, o echipă nesuferită.
Rep.: - Mă amuză toate întâmplările acestea despre trucurile argentinienilor cu insulte și faulturi.
J.W.:
- Da, a fost o completă inversare a stilului „La nuestra”. Și, desigur,
avem apoi anii '70, care sunt foarte interesanți, pentru că ai o
evidentă revoluție față de Estudiantes, care au pierdut în fața
Milanului o Cupă Intercontinentală. Trei jucători au fost băgați la
închisoare pentru presupusa rușine adusă națiunii din acel meci, când un
jucător al Milanului a ajuns cu un maxilar rupt. Deci, există această
revoluție împotrivă acestui stil al ultra pragmatismului și, apoi, îl
avem pe domnul Luis Menotti venind și jucând acest minunat fotbal cu
care a luat titlul din '73. În anul următor Argentina a fost din nou
făcută de rușine de olandezi. Au fost absolut depășiți de olandezi,
care i-au învins cu 4-0, umilindu-i cu adevărat. Astfel, avem o nouă
versiune. Stai puțin! Fotbalul pragmatic nu aduce rezultate și mai sunt
și alte stiluri. Apoi în 1978, fotbalul se întoarce la putere. Îl avem
pe Menotti practicând acest fotbal atractiv, din nou, fără să există
tensiune între Menottism și Bilardism, între fotbalul estetic și cel
îndreptat spre rezultat. E ceea ce încă există în fotbalul argentinian
din zilele noastre. În mod evident e un spectru, și nu doi poli. La
Menotti nu era totul despre frumusețe, ci și despre a câștiga deasemeni.
Pe ansamblu, în afară de Cupa Mondială, a câștigat foarte, foarte
puțin. În timp ce Bilardo, ca număr de trofee, e de departe cel mai de
succes, Menotti e de departe cel mai popular. Se pun astfel tot felul de
întrebări, despre tot felul de lucruri. Ce e mai important: să ai
succes sau să trăiești bine? Vorbind cu Sacchi despre asta... Sacchi
care are acum cât?... 66 de ani pe 1 aprilie, fiind în mare măsură
retras din fotbal, sănătatea lui nestând prea grozav, așa că este
capabil să privească înapoi cu o oarecare detașare. Am fost la reședința
sa din Nordul Italiei și în sala de gimnastică are replici, pe o
etajeră, ale celor două Cupe ale Campionilor pe care le-a câștigat cu
Milan. Mi le-a arătat și mi-a spus: - Ceea ce contează pentru mine mai
mult decât cupele astea e faptul că atunci când lumea fotbalului la
sfârșitul sec. XX a votat care este cea mai bună echipă a acestui secol,
echipă mea a ieșit a patra. A spus că, pentru el, faptul că va fi ținut
minte cu drag valorează mai mult decât orice. Gândiți-vă cu câtă
plăcere ne amintim de echipă Olandei a anilor '70, care n-a câștigat
nimic, de Ungaria începutului anilor '50, Brazilia începutului anilor
'80. Deci, ce ai preferă? Să obții medalia Cupei Campionilor sau să fii
Brazilia care va rămâne în memorie ca o echipă minunată?
Rep.:
- Mă întreb dacă am putea face un pas înapoi la 2-3-5 și să discutăm
despre cum a devenit acest sistem ceea ce numeai „W-M”. Ce a determinat
această devenire?
J.W.:
- Cred că punctul cheie a fost schimbarea legii offside-ului din 1927.
Sistemul 2-3-5 nu era absolut universal, oamenii nici nu stăteau să se
gândească prea mult la asta. Îl avem pe Chapman când merge la
Northampton, care e nerăbdător să experimenteze contraatacul. Dar, în
mare măsură, e vorba despre clasă, despre schimbările care se întâmplă
în lume la începutul anilor '20. Legea offside-ului fiind evident
trăgaciul, echipele încep să-și perfecționeze capcana offside-ului,
începând din 1927 și până în prezent. În acele zile aveai trei jucători
defensivi, față de doi, cât fuseseră înainte. Asta făcea destul de ușor
pentru o echipă să facă pasul în față și să joace în acest mod. New
Castle au devenit faimoși adaptându-se în acest fel. A existat o scădere
radicală a numărului de goluri în anii '20 și Asociația de Fotbal era
destul de îngrijorată pentru că și numărul spectatorilor era în scădere.
Fotbalul devenise destul de trist. Așa că au experimentat cu diferite
formule de schimbare a legii offside-lui, încercând să oprească oamenii
de a intra în capcana acestuia. Deci, să vedem! În 1925-26 în primul
sezon sub noua lege, era haos. În primele meciuri au fost scoruri cu
adevărat ciudate: 4-0, 5-0 peste tot și nu neapărat aceeași echipă
câștigând mereu. Ca rezultat direct s-a dezvoltat mijlocașul central, un
nou tip de mijlocaș central, de fapt. Cel ce era înainte mijlocașul
central dintr-o linie de trei, a fost retras să-l marcheze pe atacantul
central (advers). În felul acesta aveai trei apărători, doi
mijlocași-aripi, jucând relativ în adâncime și cinci atacanți. Problema
era că sistemul acesta nu lasă prea mulți jucători la mijloc. Așa că doi
atacanți interiori (centrali) au fost retrași. Rezultă efectiv un
3-2-2-3, care a devenit cunoscut ca sistemul „W-M”. A luat ceva timp
această dezvoltare la sfârșitul anilor '20. Exista, cu siguranță, în
1930 când Arsenalul lui Chapman, bravii pionieri ai lui „W-M” au
câștigat F.A. Cup. Cu siguranță ei foloseau în acel moment acest
sistem...
No comments:
Post a Comment